המחאה החברתית של 2015 היכתה גלים ופרנסה אנשי תקשורת רבים אשר ששו עלי קרב לסקר את הוורידים הבוקעים ממצחה של ליף וחבריה. אינספור פאנלים סביב השאלה מה גרם לכך שהגענו למצב הזה התקיימו בכל רשת תקשורת מגדול ועד קטן והאש עדיין לא כבתה.

וכל עוד הגחלים עוממות ננצל הזדמנות זו בהתמקדות סביב השאלה. מה גרם לכך שהממשלה או הכנסת לא נחשבת כנציגת ציבור בעיני רבים מהעם כפי שנוכחנו לדעת לאחרונה מפי סקרים ומפי סוקרים .
לא אחת נשמעה הטענה על שחיתותם, נזילותם והפקרותם של נציגנו בכנסת ובכל זאת הרי הם אלו שנבחרו על ידנו ואף אחד מהם לא בא בכוח הזרוע. אם כן מדוע אין יצוג הולם בכנסת להשקפותינו ודעותינו.

ראשית. טוב לנו לסנגר על כמה מנציגנו ששומרים על נקיות כפיים ולא נחשוד בהם חלילה שמישהו מהם משתמש בכספי ציבור לרכישת ציוד לבריכות שחיה בביתו הפרטי. לא מעט מהם כלל לא יודע מהיכן משיגים ציוד לבריכות שחיה וכל רצונם ומשאת נפשם הוא באמת ובתמים לשרת את בוחריהם. אם כן היכן הם? היכן הייצוג.

הגעו עצמכם, כאשר אתם בוחרים במפלגה זו או אחרת הרי מעשיכם מכוונים משום שנבחרי הציבור שלכם מופיעים ברשימת המפלגות. קרי, הבוחר במפלגת קדימה לדוגמא, איננו בוחר ביושב ראש המפלגה בהכרח אלא במי שנמצא בתוך הרשימה, אף שמקצועו ביום יום הוא עורך דין מקרקעין בתל אביב, אין הבטחה שאכן אותו אחד יתברג למושבי הכנסת הבאה. גם מצעי הבחירות ותעמולות הבחירות מנתובות סביב מנהיגי המפלגות. אף אחד לא מזכיר אפילו לא בזעיר אזכור את תרומתם הייחודית של שאר חברי הסיעה. טעות טקטית היינו אומרים לכאורה. שכן היה ניתן לגייס יותר קולות כאשר קשת רחבה של דעות וייצוגים נמצאים תחת רשימה אחת. או שמא תמימות נזרקה בנו, ואכן לא בכדי הסיעות מתויגות סביב ראשי המפלגה כיוון שהם אלו באמת מי שמצליחים להשפיע על המדיניות בממשלה או בכנסת. נקודה נוספת שראוי לתת עליה את הדעת דווקא משום שכל האחריות מוטלת על כתפי היושב ראש מדירים רבים מחברי הסיעה לקחת יוזמה ואחריות בקידום מצעם האישי שלמענו הם נבחרו. תקשה, וכי היכן מצינו כן? נענה על כך בדוגמא ידועה בשיטת הבחירה בארצות הברית שם כל חבר עומד "לדין פרלמנטרי" על מעשיו וכל חבר מיוצג באופן אישי. ודרוש קרוב על כך כי הדבר בימנו מקבל צידוקים במחאה החברתית שהניפה את דגל האכזבה מנבחרי הציבור.

מדינתנו היא מדינה המחליפה כל שנתיים ומחצה רשימה לכנסת. תוכניות לטווח הארוך (תוכניות חומש) לא מסוגלות לרקום עור וגידים אם אין מי שינהיג תכניות אלו לטווח הארוך. תוכניות חומש הם ללא ספק אחד מהפתרונות החזקים ביותר שביכולתם לפתור את מצוקות הבעיות החברתיות. בעיות בחינוך הנובעות מרצף תוכניות ממשלתיות הנקטעות בגידיהן עוד לפני שהוכחו וקיבלו תאוצה. מערכת בריאות שמשנה חדשים לבקרים את מדיניותה הביוקרטית המקשה על ניהול תקין. ופתרונות דיור ותעסוקה שיהפכו את חייהם של אזרחי מדינתנו לטובים יותר. הרי כולם יודעים שאלו הם נושאים המסוגלים לעבור טיפול הולם רק עם תנופה לטווח הארוך.
במות הרמה של תוכניות אלו הם ממשלה ארוכת טווח ויציבה לאורך שנים מה שלצערנו לא זכינו בשנים האחרונות.

היכנסו לאתר קוטון יאיר ושות' לפרטים נוספים